Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Tekkemizin yolu, prensibleri, adâb ve erkânı, vs.
Post Reply
Serid Ömer
Posts: 991
Joined: 06 Jan 2008, 19:26
Kan Grubu: A (+)

Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Post by Serid Ömer »

MÜZEKKİ’N-NÜFÛS(Eşrefoğlu Rûmi)Tasavvufu ahlak adına hazırlanmış çok önemli bir eser.İnşallah yararlı ve faydalı olur.Kitabın adı(nefislerin arıtıcısı)anlamınıa gelen bir isim verilmiştir.Kadiriyye tarikatının Anadolu’da ki,Eşrefiyye’nin kurucusu olan ve tarikatın “pir-i sani”si kabul edilen Eşrefoğlu Rûmi’nin soy kütüğünün çeşitli kaynaklarda Hz.Muhammed’e kadar çıkarıldığı görülür.

BİSMİLLAHİRRAHMANİRRAHİM

Elhamdülillahi Rabbil-alemin.Vessalatü ve’s-selamü alâ nebiyyina ve rasulina ve alâ cemii’l-enbiyai ve ahseni’l-halki seyyidina Muhammedi’l-Muhtar ve alâ alihi ve ashabihi’llezine cahedu bi –enfüsihim ve hümü’l-ahyar.

-Ammâ ba’dü ma’lûm ola ki,bu ademoğullarının nefisleri dört kısımdır.Bir kısmı nefs-i emaredir ve ikincisi nfes-i levvamedir ve üçüncüsü nefs-i mülhimedir ve dördüncüsü nefs-i mutmainedir.Ve Hak Teala Hazretine çağrılan mutmaine nefstir,Hak Teala Hazreti nefs-i mutmainneye hitap eder.Amma meşeyihe Hak Teala Hazretleri kereminden şol kadar kudret vermiştir ki,kendi nefisleri perhiz ve envâ-i riyazetle zabtederler;emarelikten levvameliğe ve mülhimeliğe ve mutmainneliğe döndürülürler;ta kim”irci’i”hitabına muhatap olmaklığı kesb ede.Allahu Teala Hazretlerine gerçek kul ola,merdud-ı hazret olmaya.

-Nefs-i emarenin sahibi üç taifedir;Biri fasıklardır ve biri münafıklardır ve biri de kafirlerdir.Pes imdi bu üç taife nefs-i emare üzeredir.Nitekim Kur’an-ı Kerim’de şöyle buyurur ki,

-“(Yine de)ben,nefsimi temize çıkar(mak iste)mem.Çünkü Rabbimin esirgemesi olmadıkça,nefis her daim kötülüğü emreder.Şüphesiz Rabbim çok bağışlayıcı,çok esirgeyicidir.”(dedi). YUSUF SÜRE:53
Allah'ım!Günahlarımızı ört,affet,bağışla.Bize lütuf ve ilim ver!Hatâlarımızı önemseme.Yardım et!Kanaat ver!Afiyet ver!Basiret ver!Akıl ver!(El-Gaffaru-El-Gafuru-El-Ganiyyu-El-Hafızu-El-Hafıdu)cellecelaluhu ile bize muamele eyle!İslâm'dan ayırma!Amin.
Serid Ömer
Posts: 991
Joined: 06 Jan 2008, 19:26
Kan Grubu: A (+)

Re: Müzekki'n-nüfûs(Nefsin arınması)

Post by Serid Ömer »

-Bir kul olarak bizde ne gibi iyi ve güzel huy ve hasletler mevcut onu bir kontrol etmeliyiz ki,onun çeresine bakmayıda öğrenebilelim.Şimdi kafir,münafık ve fasık nicedir.Sen dahi bir mürşid-i kamile intisap ettirip emmarelikten halas olup mutmainneliğe vasıl olasın.

-Zira bu nefis dedikleri,bir süt emer oğlana benzer;verince emer ve illa bu sütü kesip onun yerine bir gayrı latif gıda versen onunla gıdalanır ve onda karar eder.Nefsin razi’ye benzer;eğer korsan emer,sütten kesersen öğrenir,eder kanaatı.İmanın şartlarına ve kim Allah’ın emrettiğine Resûlüllah’ın buyurduğuna inanmıştır ve itikat etmiştir,velakin emmarelikten geçmemiştir.;böyle olan kimselerin adı fasıklardır.Pes bunu bildikten sonra iki taifeyi dahi bilesin kafir ve münafıklardır.Kafirler ve münafıklar cehennem içinde ve esfelinde müebbed kalırlar.

-Ayet;(Allah)size,Kitab(ı’n)da:”Allah’ın ayetlerinin inkar edildiğini ve onlarla alay edildiğini işittiğiniz zaman,onlar(bu sözü bırakıp)başka bir söze dalıncaya kadar(bu sırada onlara karşı gelemezsiniz,bari onlarla beraber oturmayın(böylece tepkinizi gösteriniz).Çünkü o zaman siz de onlara benzemiş olursunuz.”diye(bu ayeti)indirdi.Hiç şüphesiz Allah,münafıkların ve inkarcıların hepsini cehennemde toplayacaktır. Nisa süre:140

-Ayet;Şüphesiz münafıklar,ateşin en aşağı tabakasındadır.Onlar için hiçbir yardımcı bulamazsın. Nisa süre:145
Allah'ım!Günahlarımızı ört,affet,bağışla.Bize lütuf ve ilim ver!Hatâlarımızı önemseme.Yardım et!Kanaat ver!Afiyet ver!Basiret ver!Akıl ver!(El-Gaffaru-El-Gafuru-El-Ganiyyu-El-Hafızu-El-Hafıdu)cellecelaluhu ile bize muamele eyle!İslâm'dan ayırma!Amin.
Serid Ömer
Posts: 991
Joined: 06 Jan 2008, 19:26
Kan Grubu: A (+)

Re: Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Post by Serid Ömer »

-Amma fasıklar taifesi eğer tevbe edip kendini nefs-i emmarelikten rücu ettirirse,Allahu Teala onları kabul eder.,gühahların yüzlerine vurup azap etmez.Zira onlar ol günahı işlememiş gibi olurlar.Nitekim Resûlüllah(s.a.v)buyurur ki;”Günahına tevbe eden,o günahı hiç işlememiş gibidir!”Ger fasıklar tevbesiz ölüp imanla ölürlerse,günahlarının cezasını görürler ve cehenneme girerler ve cehennemde tamam Hak dilediği kadar yanarlar ve andan sonra ahir cehennemden yine çıkarlar ve cennete girerler.Zira”La ilahe illallah”demek nuru Muhammed Resûlüllah edemek şefaati onları cehennemde ebedi komaz,çıkarır.Pes bunu bildikten sonra biri kafir ve biri münafıktır.

-Ayet:Ayetlerimizi inkar edenler(kabul etmeyenler)var ya,hiç şüphesiz,onları ateşe atacağız,derileri piştikçe(her defasında yeniden)azabı tatmaları için onları başka(taze)derilerle değiştireceğiz.Şüphesiz ki,Allah mutlak galip,mutlak hüküm ve hikmet sahibidir.Nisa süre:56

-Marifetullah üç mertebe olduğu gibi iman dahi üç mertebe üzeredir.Zira kişinin marifeti imanına göre olur,marifet dahi imana göredir.Biri iman-ı avam’dır,esfel ve edna imandır ve bundan edna iman yoktur ve olmak dahi mümkün değildir.Yani bundan aşağısı ebedi cehennemdir,zira imanı bünyadı ve aslıdır bu iman,avam-ı nasın imanıdır.”İman inanmaklıktır.Allah’a feriştahlarına ve kitaplarına ve peygamberlerine ve öldükten sonra yine dirilmeğe ve cennete ve cehenneme ve hayır ve şer Allah’ın takdiriyle olduğuna diliyle ikrar edip ve kalbiyle inanmaktır.”Bu avam-ı nasın imanıdır.Ve bundan yukarı mertebe haslarındır;ona iman-ı istidlali derler.Bu iman havas-ı nasındır.Bunlar imanın altı şartına iman ettikten sonra amelde,kavide ve fiilde,ibadette ve itikatta muhkem olup her ne işlerse,bu işlerimi benim Allah(c.c)hazretleri halime hazır ve nazır görür ve bilir diye eder her ne ederse,bu mertebede ki,iman da havass-ı iman ve ihsan dahi derler ve dahi üçüncü mertebe iman ki,ehassü’l-hasdır;onların imanı ve ameli ve ihlası şol mertebedir ki,gönülleri gayrının hayalinden pak olur,basiret gözü açılır ve Hak Teala onların ruhuna sıfatlarından bir sıfatla tecelli eder ve ol tecelliye iman getirirler;Pes bu mertebe talibin kendiliği fani olur mu olmaz mı,beyan olunur inşallah!

-Zira bu fenalar birkaç mertebedir.Biri fena-yı suret ve biri fena-yı sıfat ve biri fena-yı ruhtur.Ve bu tarikte yerler vardır ki,yalnız ibadetle olmaz,huruf ve savt ile olmaz;belki bazısı dil ile tekellüm olunur ve bazı kulakla işitilir ve bazı görmeye muhtaçtır,işitmekle olmaz ve bazı görmek ve işitmekle olmaz,belki tatmak gerektir.Tatmayan bilmez.
Allah'ım!Günahlarımızı ört,affet,bağışla.Bize lütuf ve ilim ver!Hatâlarımızı önemseme.Yardım et!Kanaat ver!Afiyet ver!Basiret ver!Akıl ver!(El-Gaffaru-El-Gafuru-El-Ganiyyu-El-Hafızu-El-Hafıdu)cellecelaluhu ile bize muamele eyle!İslâm'dan ayırma!Amin.
Serid Ömer
Posts: 991
Joined: 06 Jan 2008, 19:26
Kan Grubu: A (+)

Re: Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Post by Serid Ömer »

Ey aziz,bu ilham-ı Rabbani nefs-i mülhimede olur ve bu mülhimeye gelen ilham üç ertebedir;üç halde gelir her biri birbirinden aladır,rütbe yönünden birine mutlak ilham derler ve birine işaret derler ve birine hitap derler.Amma bu üçüne ilham-ı Rabbani derler.Velakin meşayih her birine bir ad konmuştur.
-Pes,bu ilham-ı Rabbani nefs-i mülhimeye gelir makam-ı iptida da ve mülhimeye işaret de gelir makam-ı vasatta ve mülhimeye inhitasında hitap gelir ve bu mertebe iptida-i mutmainne'dir byuna da kitab-ı sarih denir.Bu hitap talibe gelince talip Hak'tan geldiğini bilir ve işaret dediğimiz odur ki,Talibe bu işaret gelir ve gelince talip onun Hak'tan olduğunu anlar,velakin tasrih edemez,bir bilene arzetmeyince,ve bu işaret kelam-ı Rabbani derler.
Allah'ım!Günahlarımızı ört,affet,bağışla.Bize lütuf ve ilim ver!Hatâlarımızı önemseme.Yardım et!Kanaat ver!Afiyet ver!Basiret ver!Akıl ver!(El-Gaffaru-El-Gafuru-El-Ganiyyu-El-Hafızu-El-Hafıdu)cellecelaluhu ile bize muamele eyle!İslâm'dan ayırma!Amin.
Serid Ömer
Posts: 991
Joined: 06 Jan 2008, 19:26
Kan Grubu: A (+)

Re: Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Post by Serid Ömer »

-Zira marifetullah üç mertebe üzerinedir.Biri marefet-i âmm’dır;bu âmme cümle mahlukat müşterektir,ve biri hâss’dır ve biri de marifeti hâssü’l-hâss’dır.Amma marifeti hâssü’l hâss olan muyyen kişiye hasıl olur.Onun için marifeti hakki derler.
-Amma âğâh ol ki,marifetullah üç mertebe olduğu gibi iman dahi üç üzerinedir.Zira kişinin imanı marifetine göre olur,marifet dahi imanına göredir.Ve bunun tafsili çoktur,tatvilinden hazer ettik.Ammâ bu üç mertebe imanı sana beyan edelim,bu kitapta müşkil kalmaya.Ümid oldur ki,sen dahi işitince bu mertebelere vasıl olmaklığa meyledesin.İmanı taklidden kurtulup,kesbü’l-iman edip,müstedil olup,havastan dahi geçip hassü’l-hâssa erişesin.Bu müellifi de hayır duada bulunmayı unutmayasın.
-Üç mertebe iman budur ki,biri ima-ı avâm’dır,esfel ve ednâ imandır ve bundan edna iman yoktur ve olmak dahi mümkün değildir.Yani bundan aşağısı ebedi cehennemdir;zira imanın bünyâdı ve aslıdır bu iman,avâm-ı nasın imanıdır.Nitekim yukarıda biraz söyledik.Ve dahi bu iman avâm-ı nasındır ki,taklid-i bi’l-lisan ve tasdik-i bi’l-kalptir.İman,inanmaklıktır.Allah’a ve feriştahlarına ve kitaplarına ve peygamberlerine ve öldükten sonra yine dirilmeğe ve cennete ve cehenneme ve hayır ve şer Allah’ın takdiriyle olduğuna diliyle ikrar edip ve kalbiyle inanmaktır.
-Pes bu mertebe iman avâm-ı nasın imanıdır;bu edna mertebedir ve bundan ednası yoktur.Yani bu zikrolunan altı şeyden birine inanmasa kafirdir demek olur.Ve bundanh yukarı mertebe hâslarındır;ona iman-ı istidlâli derler.Bu iman havas-ı nasındır.Ve bunlar dahi avamın ikrar ve itikat ettiği gibi bu altı mü’menü bihe itikat ettikten sonra amelde,kavilde ve fiilde,ibadette ve itikatta muhkem olup her ne işlerse,bu işlerimi benim Allah Teala Hazretlerimi halime hazır ve nazır görür ve bilir diye eder her ne ederse.
-Pes bu mertebede olan imana havas-ı iman ve ihsan dahi derler.Zira Resûl Hazreti aleyhisselama ihsandan sual olunduktan buyurdular ki,”En büyük ihsan Allah’ı görür gibi ibadet etmektir,sen O’nu görmesen bile O seni görür.”Pes Resûl Hazreti böyle buyurunca,bize ma’ûm oldu ki,havassın imanı,iman-ı ihsan derler.
-Ve dahi üçüncü mertebesi iman ki,ehassü’l-hâsdır;onların imanı ve ameli ve ihlası şol mertebedir ki,gönülleri gayrının hayalinden pak olur,basiret gözü açılır ve Hak Teala onların ruhuna sıfatlarından bir sıfatla tecelli eder ve ol tecelliyi onlar dahi basiret gözüyle görürler ve ol tecelliye iman getirirler;cemi eczalarıyla yani eliyle ayağıyla,gözüyle,kulağıyla,zahiriyle,batınıyla hatta saçının ve sakalının ve gövdesinin bir kılıyla.Pes bu mertebe ve burada talibin kendiliği fani olur mu,olmaz mı,beyan olunur inşallah!
Allah'ım!Günahlarımızı ört,affet,bağışla.Bize lütuf ve ilim ver!Hatâlarımızı önemseme.Yardım et!Kanaat ver!Afiyet ver!Basiret ver!Akıl ver!(El-Gaffaru-El-Gafuru-El-Ganiyyu-El-Hafızu-El-Hafıdu)cellecelaluhu ile bize muamele eyle!İslâm'dan ayırma!Amin.
kerrar

Re: Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Post by kerrar »

Mehmed Zahid Efendi hz.leri bir sohbetinde ben gençliğimde Müzekkin nufus adlı eseri okudum ve çok istifade ettim sizlerede tavsiye ederim demişti.(Bende okudum ve çok istifade ettim elhamdülillah :) )
Serid Ömer
Posts: 991
Joined: 06 Jan 2008, 19:26
Kan Grubu: A (+)

Re: Müzekki'n-Nüfûs (Nefislerin Arınması)

Post by Serid Ömer »

-Ey aziz,kıyamet günü bir gündür ki,kişinin ihtiyarı kendi elinde olmaz.Meğer şol kişilerin ihtiyarı elinde ola kim,bunda iken ihtiyarını nefs-i emare elinden almış ve ihtiyarın Hakk’a teslim etmiş ola,tenini ibadet ve taat yolunda eskitmiş ola.Hak Teala kıyamet gününde onların ihtiyarların ellerine vere,”Varın cennetin kapısında durun,her ne yerde dilerseniz sakin olun”diye
-Kıyamet şol korkulu gündür kim,Hak Teala celle ve alâ İbrahim Peygambere nida edip diye:
“Ya İbrahim,senin belinden zürriyet geldi mi ve zürriyetinin adları bilir misin?
-İbrahim Peygamber aleyhisselam bin yıl miktarı başı aşağı tuta,hiç yukarı kaldırmaya,terleye.Şol kadar terleye ki,hatta terinin içinde belirsiz ola.Cehd edip oğullarının adların hatırına gelmeye Hazret-i Hakk’a cevap vere.
Pes bundan kıyas etmek gerek kim,kıyamet günü ne gündür,katı korkulu gündür.
Hak sual edip deyicek:
“Ey kulum,ben seni yarattım dünyaya gönderdim ve senin için peygamber gönderdim ve Kur’an içinde buyurdum nice nesneden sakınasın ve nice nesnelere mülazemet edesin.Vardın işleme deiğin işleri işledin ve işle dediğim işleri işlemedin!”dedikte,sen ol vaktin inkar gerek.
“Ben,senin buyurmadığın yerlere gitmedim ve senin buyurmadığın işleri işlemedimédiyesin.
Hak Teala buyurur:
-Fudayl İbn Iyaz radıyallahu anhı buyurdu ki:
-“Dünyanın,ahiretin şerrini hep devşirdiler,dünya sevmekte kodular.Her kim dünyayı dost edinse,iki cihanın şerrini hep başına aldı”der.Ve “iki cihanın saadeti ve rahatı hep devşirdiler,dünayaı terk etmekte kodular.”İmdi ey aziz vücud,sen dahi aklını başına devşir,bu cihanın fenasına nazar eyle,bunun yok olamsına bak,ahretindeki rüsvaylığı fikreyle,dahi bu dünyadan hazer eyle.Ol senden gidenlerden ibret al.Ahir onlar bu dünyayı sevmekle ahretlerin nice haraba ve ziyana verir.Ahir dünya dahi ellerinden çıktı,dünya muradına dahi erişmediler,ahretten dahi mahrum kaldılar.
-Gerçekten insan,Rabbine karşı çok nankördür(asilik yapar)şüphesiz o(kendisi)de buna şahittir. Âdiyat süre:100/6-7
-Allah dilediği kimsenin(niyet ve amellerine göre)rızkını genişletir ve (dilediğini de)daraltır.(O inkârcılar,)dünya hayatıyla sevinmekle yetinirler.Halbuki dünya hayatı ahiret (hayatı) yanında,geçici bir faydalanmadan başka bir şey değildir.Ra’d süre:13/26
Allah'ım!Günahlarımızı ört,affet,bağışla.Bize lütuf ve ilim ver!Hatâlarımızı önemseme.Yardım et!Kanaat ver!Afiyet ver!Basiret ver!Akıl ver!(El-Gaffaru-El-Gafuru-El-Ganiyyu-El-Hafızu-El-Hafıdu)cellecelaluhu ile bize muamele eyle!İslâm'dan ayırma!Amin.
Post Reply

Return to “Gümüşhanevi Dergahı”